Il mercato del lavoro italiano, ormai è noto, soffre di una debolezza cronica e tra le più gravi d’Europa. L’ultima notizia diffusa dall’Eurostat aggrava un quadro già particolarmente preoccupante: l’Italia sarebbe il Paese europeo con la più alta percentuale di popolazione inattiva in età da lavoro (15-64 anni). Inoltre, è il Paese in cui questa percentuale è cresciuta di più tra il 2019 e il 2020.
Chi sono gli inattivi? Si definiscono tali le persone che sono al di fuori della forza lavoro e che dunque né lavorano, né cercano lavoro. Si può essere inattivi per svariate ragioni, tra cui lo studio, lo svolgimento di un’attività domestica, il pensionamento o lo scoraggiamento. Comprendere la dinamica di questa misura e i motivi che spingono le persone a essere fuori dalla forza lavoro è di cruciale importanza per analizzare la situazione del mercato del lavoro, la condizione dei lavoratori e le riforme che vengono proposte.
Quanti sono gli inattivi in Italia? Secondo l’Eurostat circa il 36% della popolazione in età da lavoro (15-64), in aumento rispetto al 2019 dell’1,6% e di quasi 20 punti superiore alla Svezia (17,5%) o alla Germania (20%). In sostanza, in Italia ci sono più di 13 milioni di inattivi, in rialzo dopo un periodo di riduzione iniziato nel 2014. Il fenomeno riguarda soprattutto le donne (circa 8,7 milioni) e il Sud (6,2 milioni).
Gli istituti di statistica mettono a disposizione i dati circa le motivazioni per cui gli individui né lavorano né cercano lavoro: osservarli può essere utile per avere uno scorcio non solo del mercato del lavoro, ma dell’intera società.
La quota maggiore di inattivi, in Italia, è rappresentata dagli studenti, vale a dire coloro che per motivi di studio o formazione decidono di non partecipare alla forza lavoro. Nel 2020 sono circa 4 milioni e rappresentano il 32% della popolazione inattiva. Questa è l’unica categoria in cui l’Italia non svetta, ma ciò non deve far sorridere. Infatti, questa percentuale è inferiore sia a quella della Germania (37%), che della Svezia (44%), ma anche di Paesi mediterranei come la Spagna (36%) e il Portogallo (43%). Un dato, questo, che conferma la drammatica situazione della scuola Italiana di ogni ordine e grado alle prese con una emorragia di studenti sia alle scuole superiori che all’università.
Pensi che alle tue amiche e ai tuoi amici possa interessare questo articolo? Condividilo!
Una quota rilevante di persone che non partecipano alla forza lavoro lo fa perché impegnate nella cura di un familiare. In Italia questa motivazione riguarda circa il 28-29% della popolazione in età da lavoro e il 21% degli inattivi. Un dato impressionante se confrontato con la quota di inattivi la stessa motivazione della Germania (14%) o della Svezia (4%). Da questo dato emergono almeno due tipi di riflessioni. Tanto più lo stato sociale è marginale, tanto più si scaricherà sui lavoratori l’onere di provvedere alle cure dei propri cari. È evidente, infatti, che la carenza di strutture pubbliche e di personale determini un livello così alto di persone che rinunciano a cercare lavoro perché impiegate in questa attività, in assenza di un’alternativa economicamente accessibile. Un problema, questo, che risente gravemente dell’avanzata della povertà nel Paese, spinta dai bassi livelli di occupazione e che fa pesare sempre di più gli oneri della cura dei propri famigliari sul bilancio delle famiglie. Da qui, la seconda considerazione: esistono nel nostro Paese milioni di persone che svolgono un lavoro non retribuito, che le tiene impegnate molte ore al giorno e non prevede alcun tipo di tutela né di sostegno. Investire in servizi pubblici alla persona avrebbe dunque il doppio pregio di permettere a queste persone di cercare un lavoro e contestualmente di aumentare l’occupazione in questo particolare e cruciale settore. Vi è inoltre una spiccata questione di genere che evidenzia come, anche in questo ambito, la carenza di un adeguato sistema di assistenza sociale e dunque di Stato, si riversi sui segmenti più deboli della forza lavoro. A fronte del 6% delle donne inattive per motivi di assistenza domestica in Svezia, in Italia il fenomeno riguarda ben il 32% delle donne e solo il 2,6% degli uomini.
Arriviamo così ad un’altra categoria, che molto ha a che fare con le dinamiche macroeconomiche del mercato del lavoro: gli scoraggiati. In Italia, negli ultimi anni, gli scoraggiati rappresentavano circa l’11% degli inattivi, in Germania l’1,4%, in Svezia il 2,9%. In Austria addirittura lo 0,6%. Più i livelli di occupazione sono alti, più gli scoraggiati sono pochi. Ma chi sono gli scoraggiati? La definizione fornita dall’Eurostat ci viene in aiuto. Sono coloro che non cercano più lavoro believing no job available, ossia credendo che non ci siano lavori disponibili. Sono quindi dei lavoratori che dopo infiniti tentativi con aziende e centri per l’impiego, seguiti da rifiuti o non risposte, hanno smesso di compiere qualsiasi azione per cercare lavoro. Il loro numero, in maniera così preponderante in Italia, sottolinea la cronica debolezza della domanda di lavoro e ci fornisce un’ulteriore variabile per comprendere il problema della disoccupazione. Gli scoraggiati, infatti, non sono altro che disoccupati che hanno perso la speranza di diventare occupati e così decidono di abbandonare la forza lavoro. L’aumento degli inattivi, ma in particolar modo di questa categoria, può dar luogo a un fenomeno statistico che abbiamo già osservato lo scorso anno: la riduzione del tasso di disoccupazione. A ben guardare però, quando ciò si verifica, non sta migliorando la situazione dei lavoratori ma addirittura peggiorando. Non solo non vi è carenza di lavoratori, come i dati sui posti vacanti indicano chiaramente, ma la situazione è così preoccupante che sempre più persone si stancano addirittura di essere disoccupate, dunque di cercare lavoro, e si relegano ai margini della società, uscendo fuori dalla forza lavoro.
È dunque chiara la necessità per il Paese di cambiare rotta. Le vere soluzioni a questa perenne crisi non possono che passare per un forte aumento della domanda aggregata, in modo tale da aumentare l’occupazione. Al contempo, è necessario creare buoni posti di lavoro, per far sì che chi cerca occupazione o chi voglia tornare a cercarla possa farlo avendo davanti prospettive dignitose sia dal punto di vista delle condizioni lavorative che retributive. L’esatto contrario di quello che la retorica padronale ci dice negli ultimi giorni, e che va fermamente combattuta.
Hi there! Would you mind if I share your blog with my facebook group?
There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content.
Please let me know. Thank you
Fantastic beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how
can i subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal.
I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea
Look at my website 모바일바둑이
I am really thankful to the holder of this site who has shared
this great piece of writing at at this place.
Why viewers still make use of to read news papers when in this technological globe all is accessible on net?
I must thank you for the efforts you’ve put in penning this site.
I really hope to see the same high-grade content from you later on as well.
In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my very own blog now 😉
An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little homework on this.
And he in fact bought me breakfast because I discovered it for him…
lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!!
But yeah, thanx for spending time to talk about this issue here on your blog.
Thanks for finally writing about > Boom di inattivi in Italia: quando tutti
i mali vengono a galla – < Liked it!
I have read so many posts regarding the blogger lovers except this piece of writing is genuinely a nice paragraph, keep it up.
Hi I am so glad I found your web site, I really found you by mistake, while I was
searching on Digg for something else, Anyhow I am
here now and would just like to say thanks a lot for a marvelous post and a all round enjoyable blog
(I also love the theme/design), I don’t have time to read it all at the moment but I have saved it and also
included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot
more, Please do keep up the superb b.
You can also discover different games like keno, Hold’em Texas, Teens Patti, and Andar Bahar.
Also visit my web-site: live
This site definitely has all of the information and facts
I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.
If you are going for best contents like myself, only go to see this website all the time as it
presents feature contents, thanks
Hiya very nice site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark
your web site and take the feeds additionally? I am happy
to seek out numerous helpful info right here in the publish, we want develop extra techniques in this regard, thank you for
sharing. . . . . .
This site truly has all the information and facts I needed concerning this subject and didn’t know who
to ask.
What’s Happening i am new to this, I stumbled
upon this I’ve discovered It absolutely helpful and
it has aided me out loads. I hope to contribute & aid other customers
like its aided me. Great job.
Perfect piece of work you have done, this internet site is really cool with superb information.
How to write a simple web service https://www.inventables.com/users/wallolesen4657
My developer is trying to persuade me to move to .net from
PHP. I have always disliked the idea because of the expenses.
But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on a variety
of websites for about a year and am anxious about switching to another platform.
I have heard fantastic things about blogengine.net.
Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?
Any help would be greatly appreciated!
Pretty! This has been an incredibly wonderful article. Thanks for
supplying these details.
My site; Youthful Fountain Anti Aging Serum Reviews
It’s in fact very complicated in this active life to listen news
on Television, thus I only use web for that purpose,
and get the most recent news.
I got this site from my friend who informed me on the topic of this web site and now this time I am visiting this site and reading very informative articles at
this place.
Hi friends, its impressive piece of writing
concerning educationand entirely defined, keep it up all the time.
It’s going to be finish of mine day, except before finish
I am reading this wonderful post to increase my knowledge.
Hi there just wanted to give you a quick heads up.
The text in your post seem to be running off the screen in Chrome.
I’m not sure if this is a formatting issue or something to
do with web browser compatibility but I thought I’d post
to let you know. The style and design look great though! Hope you get the
problem solved soon. Many thanks
Hi everyone, it’s my first visit at this web page, and post is truly fruitful
in favor of me, keep up posting these types of articles or reviews.
Wow! At last I got a webpage from where I be capable
of in fact take helpful facts concerning my study and knowledge.
What’s up i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i
read this piece of writing i thought i could also make comment due to this good piece of writing.
Yes! Finally something about ufabet.
Its not my first time to pay a visit this web site, i am visiting this site dailly and take pleasant information from here
all the time.
This paragraph offers clear idea designed for the new viewers of blogging,
that in fact how to do blogging and site-building.
Hello! This post couldn’t be written any better! Reading this
post reminds me of my good old room mate! He
always kept chatting about this. I will forward this post to him.
Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing!
Asking questions are actually fastidious thing if
you are not understanding something completely,
but this post gives good understanding yet.
Hello all, here every person is sharing these know-how, so it’s nice
to read this webpage, and I used to go to see this web site daily.
Wonderful, what a weblog it is! This webpage gives valuable information to
us, keep it up.
Quality content is the secret to be a focus for
the people to pay a quick visit the web site, that’s what this site is providing.
Also visit my website; cheap cars
I’ve been exploring for a little for any high-quality articles or
weblog posts in this sort of area . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website.
Studying this info So i am happy to show that I have a very just right uncanny
feeling I discovered exactly what I needed. I such a lot
undoubtedly will make certain to do not forget this website and give it a glance
on a continuing basis.
Here is my homepage powered boat
Link exchange is nothing else but it is only placing the other
person’s weblog link on your page at proper
place and other person will also do similar in favor
of you.
This is a topic that is near to my heart… Best wishes!
Where are your contact details though?
This post will help the internet users for building up new website or
even a weblog from start to end.
I enjoy what you guys are up too. This type of clever work
and coverage! Keep up the fantastic works guys I’ve included you guys to
blogroll.
Good day! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form?
I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one?
Thanks a lot!
Howdy just wanted to give you a brief heads up and let you know
a few of the pictures aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think its a
linking issue. I’ve tried it in two different browsers and
both show the same outcome.
Hey very interesting blog!
If some one needs expert view regarding running a blog afterward i suggest him/her to go to see this blog,
Keep up the pleasant job.
I enjoy what you guys are usually up too. This type of clever work and exposure!
Keep up the fantastic works guys I’ve incorporated you guys to my
blogroll.
Hi there, its nice article concerning media print, we all understand media is a wonderful
source of facts.
Pay to get anthropology creative writing http://altenergy-pro.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=papershelps.org
Hey! Would you mind if I share your blog with my facebook
group? There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content.
Please let me know. Thanks
My best friend essay free download http://legacy.aom.org/verifymember.asp?nextpage=https%3A//essaypro.me/
Excellent! So far, this is the best resource we’ve found for learning more about the subject. Thank you so much. I appreciate the work you’ve done on this subject.
https://programsasvirtualespc.net